• PRÍPRAVNÉ ŠTÚDIUM

            • Dĺžky nôt a pomlčiek

              Video: https://www.youtube.com/watch?v=KrO-xQW8NdQ

               

               

          • Hudobná náuka: 1., 2., 3. ročník

          • 1.roč.

            Mužské hlasy môžeme rozdeliť  na:

             TENOR- vysoký hlas

            BARYTON- stredný hlas

            BAS- nízky hlas

             

            SLÁČIKOVÉ  HUDOBNÉ NÁSTROJE

            1.husle

            2.viola

            3.violončelo

            4.kontrabas

             

            2.roč.

             

            Ako silno máte skladbu hrať alebo spievať ,prezrádzajú dynamické označenia /značky/:

            pianissimo /p p /   - veľmi slabo

            piano  /p/              - slabo

            mezzopiano   /m p/ - stredne slabo

            mezzoforte /m f/    - stredne silno

            forte /f/                  - silno

            fortissimo /f f/        - veľmi silno

            crescendo  /cresc./ - zosilňovať

            decrescendo / decresc. / - zoslabovať

             

            SEKUNDA

            Sekunda je hudobný interval medzi prvým a druhým tónom. Obsahuje buď 1 poltón /malá sekunda/

            alebo dva poltóny / veľká sekunda /.

            LESNÝ ROH – dychový plechový hudobný nástroj

             3.roč.

             

            TYMPANY – bicie hudobné nástroje s vyladeným tónom.

             

            Gitarové značky: D = akord  D dur / d – fis – a /

                                           H mi= akord h mol / h –d –fis /

                                           A= akord A dur /a –cis –e /

                                           E mi = akord e mol /e-g-h / /

                                           C = akord C dur / c - e – g /

             

            ROVNOMENNÉ  STUPNICE

            Stupnice a tóniny, ktoré majú rozdielny charakter  / jedna je durová , druhá je molová / a 

            rovnaký základný tón sa volajú rovnomenné.

             

            STRIEDAVÉ TAKTY

            Väčšina skladieb má pravidelný rytmus. Najčastejšie sú v dvojdobovom ,trojdobovom alebo

            v  štvordobovom  takte .V hudbe sa však môžeme stretnúť aj so skladbami , v ktorých sa takty

            striedajú. Preto im hovoríme striedavé takty.



             

          • Hudobná náuka: 4. ročník

          • 4.roč.

            DŽEZ

            Džez  začal vznikať na prelome 19.a 20. storočia na juhu USA. Neopakovateľný svet džezovej hudby sa utváral  v krásnych  afro – amerických černošských piesní, vtipných skladieb  ragtime  a z prvkov európske hudobnej kultúry. Boli to krásne černošské pracovné piesne, z kostolov znejúce gospely  i spirituály a pomalé, pôvodné sólové piesne blues .Prvým centrom džezu sa stalo mesto New Orleans. Základné znaky džezovej hudby sú : improvizácia /rozvíjanie témy bez prípravy, synkopický rytmus, zvláštny spôsob frázovania a tvorby tónov / hra na nástrojoch či spev kĺzavých alebo „ chrapľavých“ tónov/.

             

            Džezman

            Najvýznamnejším a najobľúbenejším  hudobníkom v dejinách džezu je Louis Armstrong. Vytvoril  vlastný a neuveriteľne nápaditý  sólový štýl spevu a hry na nástrojoch. Zaviedol  rytmické variácie a pevné kompozičné prvky ,ktoré sa predtým v improvizácii  nepoužívali  – tzv.aranžmán. Spopularizoval spev na náhodne zvolených vokáloch – scat,   ktorý nadväzoval  na rytmický ťah nástrojového sóla.

             

            Louis Armstrong

            /1898 – 1971 /

            Americký džezový hudobník ,hráč na  kornete  / trúbke /,spevák, improvizátor a vedúci niekoľkých orchestrov. Vyrastal v New-Orleanse, rodnom  meste džezu .Účinkoval v najlepších džezových orchestroch  na Broadway , hral takmer v 50.filmoch.Preslávil sa svojou improvizačnou originalitou a jeho spev zostáva dodnes neprekonateľný. Medzi jeho najznámejšie hity patria Hello, Dolly, Mame alebo What  a Wonderful World.

             

            Ako vyzerá džezová skladba?

            V džezovej hudbe tvorí  skladbu základná hudobná myšlienka , na ktorú hráči improvizujú alebo aranžujú / džezovo ju upravujú /.Obe možnosti  môžu byť  rovnocenné ,alebo je jedna z nich v popredí, prípadne jedna je úplne vynechaná.

            PETER LIPA

            /1943 /

            Slovenský džezový hudobník, skladateľ, spevák a vedúci niekoľkých  džezových skupín .  Zaslúžil sa

             o veľkú  popularizáciu a propagáciu džezovej hudby u nás najmä organizovaním každoročného

            festivalu Bratislavské džezové dni.

          • Hudobná náuka: 5. ročník

          • EUGEN SUCHOŇ (1908-1993)

            Slovenský hudobný skladateľ a pedagóg. Študoval na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave, potom v Prahe kompozíciu u V. Nováka. Bol profesorom na Katedre hudobnej výchovy na Pedagogickej fakulte Slovenskej univerzity v Bratislave. Je autorom prvej slovenskej modernej opery Krútňava. Charakteristickým znakom Suchoňovej tvorby je široká škála nálad: od lyrickosti k dramatickej baladickosti.

            Tvorba: opery Krútňava a Svätopluk, piesňové cyky Nox et solitudo, kantáta Žalm zeme podkarpatskej, orchestrálne skladby Metamorfózy a skladby pre deti Obrázky zo Slovenska.

             

            IVAN HRUŠOVSKÝ (1927-2001)

            Slovenský skladateľ, teoretik a pedagóg. Kompozíciu študoval u Alexandra Moyzesa na Bratislavskom konzervatóriu, potom na VŠMU v Bratislave. Charakteristické črty v jeho tvorbe sú lyrickosť, farebnosť zvuku a hlboká ľudskosť.

            Tvorba: orchestrálne skladby Musica nocturna, inštrumentálna a komorná hudba Sláčikové kvarteto a vokálne a zborové sklady Červený mak, Obrázky z prírody.

             

            HANUŠ DOMANSKÝ (1944-2021)

            Slovenský skladateľ. Študoval klavír a skladbu na konzervatóriu v Brne. V štúdiu kompozície pokračoval na VŠMU v Bratislave. Pracuje v Slovenskom rozhlase. Ťažiskom jeho tvorby je komorná hudba.

            Tvorba: komorné skladby Musica giocosa, klavírne skladby Bagately, zbory Vokálky, Klapancie a Ave Maria.

             

            TIBOR ANDRAŠOVAN (1917-2001)

            Slovenský skladateľ a dirigent. Študoval na Filozofickej fakulte Slovenskej univerzity v Bratislave. Pedagogicky pôsobil na Učiteľskej akadémii v Modre a v Bratislave. Pôsobil aj v zahraničí (Japonsko, USA, Mongolsko).

            Tvorba: orchestrálna Malá goralská predohra, Tance zo Slovenska a opera Hájnikova žena.

          • Hudobná náuka: 6. ročník

          • ROMANTIZMUS

            Umelci sa obracajú k novým námetom, v ktorých prevláda záujem o neobyčajné fantastické príbehy, o svet rozprávok, dávnych bájí a povestí. Svet snov a vidín sa stavia do protikladu k reálnemu skutočnému svetu. Umenie a hudba sa vzďaľovali od skutočného života. Ľudia v umení hľadali vzrušenie a uspokojenie citov. Jedným z najdôležitejších symbolov romantizmu je noc. Lyrickosť a náladovosť hlboko prenikajú do hudobnej tvorby, ale i do poézie a výtvarného umenia. Spomedzi výrazových zložiek hudby sa stáva dominantnou harmónia. Harmónia sa stáva zložitejšia a do popredia výrazne vystupuje zvukomalebnosť. Prehlbuje sa vzťah k ľudovej piesni. Ďalšou črtou romantickej hudby bolo neobyčajné zvýraznenie nástrojovej virtuozity. Obdobie romantizmu sa člení na niekoľko vývojových období. Dôležitou osobnosťou ranného romantizmu je Franz Schubert.

             

            FRANZ SCHUBERT (1797-1828)

            Narodil sa na predmestí Viedne v učiteľskej rodine. Ako 11-ročný sa stal členom viedenského chlapčenského speváckeho zboru, 13-ročný začal komponovať. V roku 1818 prišiel na 5-meačný pobyt na Slovensko. Býval v kaštieli v Želiezovciach. Po návrate do Viedne sa venoval komponovaniu. Zomrel ako 31-ročný vo Viedni.

            Tvorba: cykly Krásna mlynárka, Zimná cesta, 8 symfónií Nedokončená, klavírna fantázia Pútnik, 15-sláčikových kvartet Smrť a dievča, klavírne kvinteto Pstruh.

             

            FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1947)

            Nemecký skladateľ, dirigent a organizátor hudobného života. Ako 20-ročný podnikol študijné cesty do Anglicka, Talianska a Švajčiarska. Neskôr sa usadil v Lipsku ako dirigenta založil hudobné konzervatórium. Zomrel v Lipsku.

            Tvorba: 5 symfónií Talianska, Škótska, Reformačná, klavírne skladby Piesne bez slov, orchestrálne predohry Hebridy a Sen noci svätojánskej.

             

            EDVARD  HAGERUP GRIEG (1843-1907)

            Bol skladateľ, klavirista, dirigent a predstaviteľ nórskej národnej hudby 19.storočia. Narodil sa v Bergene a hudbu študoval v Lipsku. Po krátkom pôsobení v Kodani bol klaviristom, dirigentom a učiteľom hudby v Oslo. Stal sa majstrom hudobných miniatúr. Jeho skladby boli obľúbené pre citovú hĺbku. Zomrel v Bergene.

            Tvorba: Koncert pre klavír a orchester a mol, klavírne skladby Lyrické kusy, Nórske tance, orchestrálne suity k Ibsenovej dráme Peer Gynt.

          • Hudobná náuka: 7. ročník

          • ROMANTIZMUS

            Umelci sa obracajú k novým námetom, v ktorých prevláda záujem o neobyčajné fantastické príbehy, o svet rozprávok, dávnych bájí a povestí. Svet snov a vidín sa stavia do protikladu k reálnemu skutočnému svetu. Umenie a hudba sa vzďaľovali od skutočného života. Ľudia v umení hľadali vzrušenie a uspokojenie citov. Jedným z najdôležitejších symbolov romantizmu je noc. Lyrickosť a náladovosť hlboko prenikajú do hudobnej tvorby, ale i do poézie a výtvarného umenia. Spomedzi výrazových zložiek hudby sa stáva dominantnou harmónia. Harmónia sa stáva zložitejšia a do popredia výrazne vystupuje zvukomalebnosť. Prehlbuje sa vzťah k ľudovej piesni. Ďalšou črtou romantickej hudby bolo neobyčajné zvýraznenie nástrojovej virtuozity. Obdobie romantizmu sa člení na niekoľko vývojových období. Dôležitou osobnosťou ranného romantizmu je Franz Schubert.

             

            FRANZ SCHUBERT (1797-1828)

            Narodil sa na predmestí Viedne v učiteľskej rodine. Ako 11-ročný sa stal členom viedenského chlapčenského speváckeho zboru, 13-ročný začal komponovať. V roku 1818 prišiel na 5-meačný pobyt na Slovensko. Býval v kaštieli v Želiezovciach. Po návrate do Viedne sa venoval komponovaniu. Zomrel ako 31-ročný vo Viedni.

            Tvorba: cykly Krásna mlynárka, Zimná cesta, 8 symfónií Nedokončená, klavírna fantázia Pútnik, 15-sláčikových kvartet Smrť a dievča, klavírne kvinteto Pstruh.

             

            FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY (1809-1947)

            Nemecký skladateľ, dirigent a organizátor hudobného života. Ako 20-ročný podnikol študijné cesty do Anglicka, Talianska a Švajčiarska. Neskôr sa usadil v Lipsku ako dirigenta založil hudobné konzervatórium. Zomrel v Lipsku.

            Tvorba: 5 symfónií Talianska, Škótska, Reformačná, klavírne skladby Piesne bez slov, orchestrálne predohry Hebridy a Sen noci svätojánskej.

             

            EDVARD  HAGERUP GRIEG (1843-1907)

            Bol skladateľ, klavirista, dirigent a predstaviteľ nórskej národnej hudby 19.storočia. Narodil sa v Bergene a hudbu študoval v Lipsku. Po krátkom pôsobení v Kodani bol klaviristom, dirigentom a učiteľom hudby v Oslo. Stal sa majstrom hudobných miniatúr. Jeho skladby boli obľúbené pre citovú hĺbku. Zomrel v Bergene.

            Tvorba: Koncert pre klavír a orchester a mol, klavírne skladby Lyrické kusy, Nórske tance, orchestrálne suity k Ibsenovej dráme Peer Gynt.

    • Fotogaléria

        zatiaľ žiadne údaje